e-marketing strategie: 7 dimensies om te overwegen (de e-marketingmix)

e-marketing strategie: 7 dimensies om te overwegen (de e-marketingmix)

Foto

Wat is e-marketing?

e-marketing is nog steeds een nogal controversieel onderwerp om over te praten, omdat niemand erin slaagde om de verschillende theorieën eromheen te verenigen; Er is echter één ding waar er geen twijfel over bestaat-dat e-marketing voor het eerst verscheen in de vorm van verschillende technieken die werden ingezet door Pioneer-bedrijven die hun producten in de vroege jaren 90 via het Internet verkochten.

De Frenzy rond deze nieuwe marketingtechnieken gecreëerd door e-tailers en ondersteund door het Internet gaven snel een nieuwe dimensie van wat we als marketing wisten: de e-marketing (Electronic marketing).

Er zijn veel definities voor wat e-marketing is, de eenvoudigste en kortste die wordt geformuleerd door Mark Sceats: e-marketing is marketing die het Internet gebruikt als manifestatie media. Een werkdefinitie is die van een groep CISCO-specialisten: e-marketing is de som van alle activiteiten die een bedrijf via het Internet uitvoert met als doel het vinden, aantrekken, winnen en behouden van klanten.

e-marketing strategie

De e-marketing strategie is normaal gebaseerd en gebouwd op de principes die de traditionele, offline marketing beheersen-de bekende 4 P’s (product-prijs-promotie-positionering) die de klassieke marketingmix vormen. Voeg de extra 3 P’s (people-processen-proof) toe en je hebt de hele uitgebreide marketingmix.

Tot hier, er zijn geen veel aspecten om te differentiëren e-marketing van de traditionele marketing uitgevoerd offline: de Extended marketing mix (4 + 3 P’s) is opgebouwd rond het concept van “transactionele” en de elementen uitvoeren van transactionele functies die zijn gedefinieerd door het uitwisselings paradigma. Wat e-marketing haar uniciteit geeft, is een reeks specifieke functies, relationele functies, die kunnen worden gesynthetiseerd in de 2P + 2C + 3S formule: personalisatie, privacy, klanten service, Community, site, beveiliging, verkooppromotie.

Deze 7 functies van de e-marketing blijven aan de basis van elke e-marketing strategie en ze hebben een modererend karakter, in tegenstelling tot de klassieke marketingmix die alleen situationele functies omvat. Moderating functies van e-marketing hebben de kwaliteit van matige, opereren op alle situationele functies van de mix (de klassieke 4 P’s) en op elkaar.

1. personalisatie

Het fundamentele concept van personalisatie als onderdeel van de e-marketingmix ligt in de noodzaak van het erkennen, identificeren van een bepaalde klant om relaties op te zetten (het vestigen van relaties is een fundamenteel doel van marketing). Het is cruciaal om onze klanten op individueel niveau te kunnen identificeren en alle mogelijke informatie over hen te verzamelen, met als doel onze markt te kennen en aangepaste, gepersonaliseerde producten en diensten te kunnen ontwikkelen.

Een cookie die strategisch op de computer van de bezoeker van de website wordt geplaatst, kan ons bijvoorbeeld belangrijke informatie over de beschikbare toegangssnelheid laten weten: als we weten dat de bezoeker een langzame verbinding gebruikt (bijv. inbellen), bieden we een laag volume variatie van onze website, met minder grafische inhoud en geen multimedia-of Flash-toepassingen. Dit zal de ervaring van onze klant op onze website verlichten en hij zal verhinderd worden om de website te verlaten omdat het te lang duurt om zijn pagina’s te laden.

Personalisatie kan worden toegepast op elk onderdeel van de marketingmix; Daarom is het een modererende functie.

2. privacy

Privacy is een element van de mix dat erg veel verbonden is met de vorige One-personalisatie. Wanneer we informatie over onze klanten en potentiële klanten verzamelen en opslaan (daarom, wanneer we het personalisatie gedeelte van de e-marketingmix uitvoeren), ontstaat een cruciaal probleem: dat van de manier waarop deze informatie zal worden gebruikt, en door wie. Een belangrijke taak bij de tenuitvoerlegging van een e-marketing strategie is het creëren en uitwerken van een beleid inzake toegangsprocedures tot de verzamelde informatie.

Dit is een plicht en een must voor elke bewuste marketeer om alle aspecten van privacy te overwegen, zolang gegevens worden verzameld en opgeslagen, gegevens over individuele personen.

Privacy is nog belangrijker bij het opzetten van de e-marketingmix, omdat er veel regelgeving en juridische aspecten zijn om te worden overwogen met betrekking tot het verzamelen en gebruiken van dergelijke informatie.

3. klanten service

Klantenservice is een van de noodzakelijke en vereiste activiteiten tussen de ondersteunende functies die nodig zijn in transactionele situaties.

We zullen de verschijning van de klantenservice processen verbinden met de opname van de parameter “tijd” in transacties. Bij het overschakelen van een situationeel perspectief naar een relationele, en e-marketing is meestal gebaseerd op een relationele perspectief, de marketeer zag zichzelf op de een of andere manier gedwongen in het overwegen van ondersteuning en hulp op een niet-temporele niveau, permanent, na verloop van tijd.

Om deze redenen moeten we rekening houden met de Customer Service-functie (in zijn volle en grootste definitie) als een essentieel onderdeel binnen de e-marketingmix.

Zoals we gemakkelijk kunnen achterhalen, kan de service (of hulp als je wilt) worden uitgevoerd op elk element van de klassieke 4 P’s, vandaar het modererende karakter.

4. communautaire

We kunnen het er allemaal over eens zijn dat e-marketing wordt geconditioneerd door het bestaan van dit indrukwekkende netwerk dat het internet is. Het loutere bestaan van een dergelijk netwerk impliceert dat zowel individuen als groepen uiteindelijk zullen interageren. Een groep entiteiten die communiceert voor een gemeenschappelijk doel is wat we een “Gemeenschap” noemen en we zullen snel zien waarom het van het allergrootste belang is om deel te nemen, om deel uit te maken van een Gemeenschap.

De Metcalf wet (vernoemd naar Robert Metcalf) stelt dat de waarde van een netwerk wordt gegeven door het aantal van zijn componenten, meer precies de waarde van een netwerk is gelijk aan het kwadraat van het aantal componenten. We kunnen deze eenvoudige wet toepassen op gemeenschappen, omdat ze een netwerk zijn: we zullen dan concluderen dat de waarde van een Gemeenschap stijgt met het aantal van haar leden. Dit is de kracht van gemeenschappen; Daarom moeten we daar deel van uitmaken.

De klanten/klanten van een bedrijf kunnen worden gezien als onderdeel van een Gemeenschap waar ze interageren (onafhankelijk of beïnvloed door de marketeer)-Daarom is het ontwikkelen van een Gemeenschap een taak die door elk bedrijf moet worden uitgevoerd, ook al wordt deze niet altijd als essentieel beschouwd.

Interacties tussen leden van een dergelijke Gemeenschap kunnen een van de andere functies van e-marketing aanpakken, zodat deze naast andere modererende functies kan worden geplaatst.

5. site

We hebben gezien en afgesproken dat e-marketing interacties plaatsvinden op een digitale media-het internet. Maar dergelijke interacties en relaties hebben ook een goede locatie nodig, om op elk moment en vanaf elke plaats beschikbaar te zijn-een digitale locatie voor digitale interacties.

Een dergelijke locatie is wat we noemen een “site”, dat is de meest voorkomende naam voor het. Het is nu de tijd om te vermelden dat de “website” is slechts een vorm van een “site” en mag niet worden verward of gezien als synoniemen. De “site” kan ook andere vormen aannemen, zoals bijvoorbeeld een Palm piloot of een ander handheld-toestel.

Deze speciale locatie, toegankelijk via allerlei digitale technologieën, modereert alle andere functies van de e-marketing-het is dan een modererende functie.

6. beveiliging

De “Security” functie ontstond als een essentiële functie van e-marketing zodra transacties begonnen te worden uitgevoerd via internet kanalen.

Wat we moeten in gedachten houden als marketeers zijn de volgende twee kwesties op het gebied van beveiliging:

-beveiliging tijdens transacties die worden uitgevoerd op onze website, waar we alle mogelijke voorzorgsmaatregelen moeten nemen die derden niet in staat zullen zijn om toegang te krijgen tot enig deel van een ontwikkelings transactie;

-beveiliging van de verzamelde en opgeslagen gegevens, over onze klanten en bezoekers.

Een eerlijke marketeer zal moeten nadenken over deze mogelijke oorzaken van verdere problemen en moet samenwerken met de IT-afdeling van het bedrijf om overtuigende (en ware, eerlijke!) berichten naar de klanten te kunnen formuleren dat hun persoonlijke gegevens worden beschermd tegen onbevoegde ogen.

7. verkoopbevordering

Ten minste, maar niet laatste, we moeten overwegen verkooppromoties wanneer we een e-marketing strategie te bouwen. Verkooppromoties worden veel gebruikt in de traditionele marketing ook, we weten allemaal dit, en het is een uitstekende efficiënte strategie om directe verkoopdoelen te bereiken in termen van volume.

Deze functie telt op het vermogen van de marketeer om creatief te denken: veel werk en inspiratie is nodig om nieuwe mogelijkheden en nieuwe benaderingen te vinden voor het ontwikkelen van een efficiënt promotieplan.

Aan de andere kant moet de marketeer continu de nieuwste internettechnologieën en applicaties bijhouden, zodat hij ze volledig kan benutten.

Tot slot hebben we gezien dat e-marketing nieuwe dimensies impliceert om te worden beschouwd als terzijde van de traditionele marketing. Deze dimensies draaien om het concept van relationele functies en ze zijn een must om te worden opgenomen in elke e-marketing strategie om efficiënt te zijn en resultaten te leveren.

Lees meer blogs

Link Building-de basis

Link Building is een essentieel element voor SEO (Search Engine Optimization). In principe wilt u andere sites die relevant zijn voor uw branche om terug te linken naar uw website, zodat u meer websiteverkeer genereren, bereiken

Lees verder »

5 SEO ranking factoren

Uw zoekmachine ranking wordt beïnvloed door honderden verschillende dingen, maar relevantie is de belangrijkste. Meer relevant zijn voor een zoekopdracht betekent dat je pagina hoger zal scoren, het lijkt duidelijk dat het niet helpt. In plaats

Lees verder »

Gratis Offerte Aanvragen

Gemiddeld reageren wij binnen 3 uur op een aanvraag!